Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Peribadi Petugas Parti Yang Bertaqwa


Ahli Dan Aktivis Parti Sebagai Da’ie Penyelamat Ummah



Tajuk atau kertas kerja ini dikemukakan untuk bahan perbincangan ke arah melahirkan petugas - petugas parti yang beriman dan bertaqwa .
Lantaran taqwa adalah satu jambatan yang menghubungkan insan dengan Rabbnya.
Jambatan itulah kelak akan memudahkan nusrah dan maunah disalurkan .

 Tanpa hubungan erat antara amilin atau petugas parti dengan Allah swt bagaimanalah perjuangan yang didokong ini mampu beroleh kemenangan [ nusrah ] sedang kemenangan itu adalah milik dan anugerah Allah swt .

Intro 1
Insyaallah perbincangan kita kelak akan menggariskan beberapa ciri - ciri atau kriteria petugas parti
[ abna'ul Harakah ] yang menepati standard piawaian yang dikehendaki oleh Rasulullah saw.
Kita tidak mahu petugas parti yang hanya mengaku dan mendakwa dirinya sebagai petugas atau pejuang sedang aqidahnya masih samar , fikrahnya masih kabur dan peribadinya masih culas .

Kita juga mahu memastikan parti atau jamaah yang kita dokong ini turut menepati sebuah Gerakan Islam yang berperanan untuk berjuang bagi mengembalikan khilafah Islam yang telah hilang malah membina kembali daulah Islamiyah yang telah runtuh .

Intro 2
Bila kita bincang mengenai syakhsiyyah amilin yang bertaqwa , maka ia melibatkan semua anggota parti tanpa kecuali . Semua kita adalah amilin atau petugas parti / jamaah Islam ini . Tinggal lagi petugas - petugas ini diagih tugas mereka mengikut keupayaan dan kepercayaan yang telah diberikan oleh jamaah .


Ada yang bertugas [ amilin ] sebagai al Mursyidul Aam , dalam PAS tugas besar ini diamanahkan kepada Al Fadhil Tuan Guru Hj. Nik Abdul Aziz . Ada yang bertugas sebagai Presiden dan ianya diamanahkan kepada Al Fadhil Tuang Guru Haji Abdul Hadi . Ada yang bertugas sebagai Ketua Dewan Pemuda maka tugas ini pula ditaklifkan kepada Yb. Salahudin Ayub .

Begitulah seterusnya , pelbagai jawatan dan amanah sebagai agihan tugas telah diagih dengan penuh kepercayaan oleh jamaah agar dilaksanakan dengan baik dan bertanggungjawab .
Semuanya bertugas dalam bidang dan skop tanggungjawab masing - masing .

Justeru itu , perbahasan mengenai amilin ini merangkumi semua anggota jamaah . Saya merasakan bahawa memahami amilin parti sebagai staff pejabat , suk , pegawai tugas - tugas khas dan lain - lain adalah silap ,
sebaliknya amilin itu ialah mereka yang beramal atau bekerja untuk membangunkan perjuangan Islam ini dengan menjadikan jamaah ini sebagai platform .

Pastinya ia meratai seluruh anggota parti , bermula dengan al Mursyidul Am hinggalah pegawai am di pejabat agong parti itu semuanya adalah amilin . Peribadi yang kita mahu bina dikalangan petugas jamaah bukan sahaja terhenti pada gaya penampilan berwibawa , aksi kehidupan berhemah dan juga fikrah Islami yang syumul tetapi juga memberi penumpuan kepada pembinaan spiritual yang mantap .




Amilin [ petugas ] parti mestilah bertolak di atas nokhtah Ikhlas dan Tajarrud .

Ikhlas dengan maksud segala amal dan tugasan yang ditaklifkan ke atas dirinya , dilaksanakan semata - mata kerana Allah swt . Justeru Ikhlas adalah rahsia Allah swt .
Kita boleh menilainya melalui kesan - kesan langsung yang menunjuk kepada ikhlas .

Antara petanda ikhlas bagi seorang petugas ialah :


  1. Nawaitu yang tepat dan jelas kerana Allah swt , bukan kerana mahu menjawat jawatan , publisiti dan lainnya sehingga melanggar disiplin amal Islami .
  2. Bekerja atau bertugas walau tanpa jawatan
  3. Bersedia menerima dan memberi nasihat atau teguran
  4. Tidak bermain alasan untuk mengelak diri dari tugasan atau tanggungjawab Bersedia menerima arahan dalam apa jua keadaan Perihatin terhadap keperluan parti / jamaah
  5. Tolak ansur dalam mengendalikan gerakkerja jamaah
  6. Menghormati generasi terdahulu yang lebih merintis jalan perjuangan
  7. Senantiasa muhasabah diri dan aktiviti yang telah dilaksanakan
  8. Mengakui dan menginsafi kesilapan diri Menjaga rahsia parti / jamaah Menepati keputusan dan ketetapan parti / jamaah
  9. Tidak mengklasifikasikan ketaatan kepada pimpinan
  10. Aktif tidak mengira musim






Sementara Tajarrud pula bermaksud fokus .
Tawajjuh kepada Allah swt tanpa campur tangan elemen - elemen luar .
Dalam melaksanakan tugasan , ia fokus kepada Allah swt tanpa terlalai dengan apa jua kepentingan selain Allah swt . Tiada serampang dua mata melainkan hanya untuk Allah swt dan kepada Allah swt .

Buku-Buku Haraki buat Abnaul Harakah


1.0 Usrah : My Family

1.1 Usrah & Harakah : Ya’qub Muhammad Hussin
1.2 Usrah & Dakwah : Hassan al – Banna
1.3 Teks Usrah : Idris Ahmad
1.4 Risalah Usrah : Abu Urwah
1.5 Adab – Adab Usrah : Ikhwan Muslimim
1.6 Tajuk – tajuk Asasi untuk Remaja yang Soleh : Teh Izanuri Jamaluddin
1.7 Fiqh Sirah 1 : Said Ramadhan al - Buti

 2.0 Hakikat Tauhid
 2.1 Pngertian Tauhid ( Hakikat Tauhid ) : Dr. Yusof Qardawi
 2.2 Muqaddimah Aqidah Muslim : Tuan Guru Abd. Hadi Awang
2.3 Aqidah & Perjuangan : Fadzil Noor
2.4 Aqidah Islamiah :Sayyid Sabiq
2.5 Manhaj Hidup Muslim: Sayyid Qutb & Abu'l A'la Al-Maududi
2.6 Tauhid dan Makna Syahadatain
2.7 40 Perkara yang Membatalkan Iman Menurut al – Quran & Sunnah : Dr. Hanafi Mohamed
2.8 Syahadatul Haq: Abu a’la al –Maududi

 3.0 Islam sebagai cara hidup : Muslim 24 jam
 3.1 Asas – asas Islam : Abu a’la al –Maududi
3.2 Dasar – Dasar Islam : Abu a’la al –Maududi
3.3 Sistem Masyarakat Islam dalam Al Qur'an dan Sunah : Dr. Yusof Qardawi
3.4 Masa Depan Islam : Dr. Abdullah Azzam
3.5 Konsep – konsep Umum Islam : Abu Urwah
 3.6 Salah Faham Terhadap Islam : Syed Qutb
3.7 Beberapa studi Tentang Islam : Syed Qutb
3.8 Apa Ertinya Anda Seorang Muslim : Abu a’la al –Maududi
3.9 Apa Erti saya Menganut Agama Islam : Fathi Yakan
3.10 Cara Hidup Islam : Abu a’la al –Maududi
3.11 Islam dan Jahiliyah : Abu a’la al –Maududi 3.12 Islam Yang Mesti Difahami : Ali at-Thontowi
3.13 Islam : Fikrah, Harakah & Daulah : Tg Hj. Abd. Hadi Awang
3.14 Islam Kesejahteraan Untuk Seluruh Manusia : Syed Qutb
3.15 Bagaimana kita Menyeru kepada Islam : Fathi Yakan

 4.0 Konsep Ibadah dalam Islam
4.1 Bimbingan Mukminin : Imam al – Ghazali
4.2 Ikhlas dalam Ibadah dan Perjuangan : Dr. Yusof Qardawi

 5.0 Akhlak dalam Islam
5.1 Asas – asas akhlak bagi Harakah Islamiah : Abu a’la al –Maududi
5.2 Akhlak Dan Kaunseling Islam : Mohd Nasir Omar
5.3 Jundullah Thaqafatan Wa Akhlakan : Said Hawa
5.4 Keperibadian Muslim : Mohd Ali Hashimi
5.5 Adab Pergaulan Menurut Al – Quran & Sunnah : Dr. Rokiah Ahmad

6.0 Ukhuwah Persaudaraan Islam
6.1 Virus – virus Ukhuwah : Abu 'Ashim Hisyam bin Abdul Qadir
6.2 Ukhuwah Islamiah: Abdullah Nasih Ulwan.

7.0 Tasawur Tarbiyah
7.1 Tarbiyah Islam & Madrasah al – Banna : Dr. Yusof Qardawi
7.2 Risalah Ta’lim : Imam Hassan al – Banna
7.3 Manhaj Daurah Tadribiyah

8.0 Dakwah Islamiah
8.1 Islam dan Dakwah : Dr. Abd. Karim Zaidan
8.2 Jalan Dakwah : Mustafa Masyhur
8.3 Islam Dakwah yang syumul : Dr. Yusuf Qardawi
8.4 Buku Panduan Badan Dakwah Di Sekolah Menengah : Ust. Fahrul Irfan Ishak
8.5 Bekalan Di Sepanjang Jalan Dakwah : Mustafa Masyhur
8.6 Dakwah Fardiah : Mustafa Masyhur
8.7 Rintangan Perjuangan Dalam Kehidupan Pendakwah : Fathi Yakan
8.8 Fiqh Dakwah Dalam al – Quran : Muhammad hanif Hassan
8.9 Bahtera Penyelamat : Fathi Yakan 8.10 Golongan yang tercicir di Jalan Dakwah : Fathi Yakan
8.11 Beberapa Peringatan untuk Para Daie : Fathi Yakan
8.12 Fiqah Berinteraksi dengan Non Muslim : Mohammad Nizam Abd. Kadir
8.13 Bagaimana Menyentuh Hati : Abbas as - Siisi

 9.0 Amar makruf Nahi Mungkar
9.1 Iman dan Harakah ( Ghulam Dakwah ) : Hisyam Soqr 10.0 Amal Jamaie dan amal Ijtimaie
10.1 Amal Jamai Gerakan Bersama : Mustafa Masyhur
10.2 Amal Jamaie : Pengertian & Tuntutan : Yahya Othman
11.0 Pengenalan Jamaah Islamiah 11.1 Tasawur Asasi Gerakan Islam : Fathi Yakan
11.2 Beberapa Pelajaran dalam Amal Islami : Said Hawa
11.3 Keutamaan Harakah Islamiah dalam Menghadapi Cabaran Mendatang : Dr. Yusof Qardawi


ULAMAK HARAKI DALAM KEHIDUPAN




'' Kecantikan yang abadi terletak pada keelokkan adab dan ketinggian ilmu seseorang,
bukan terletak pada wajah dan pakaiannya.''
( Hamka)

Dalam dunia yang serba moden ini, tatkala teknologi dan media meracuni anak muda, apabila amal ibadah hanyalah untuk menyudahkan semata-mata, tanpa rasa, tanpa hati, tanpa kerinduan. Tika diri asyik dengan hiburan dan harta dunia, terus terleka dan terlena. Sampailah satu ketika segalanya direntap dengan tiba-tiba, penyesalan dan rayuan tinggal sia-sia. Adakah itu pengakhirannya? 

Hadirnya ulama’ di celah-celah keruntuhan akhlak manusia. Hadirnya membawa sinar di sebalik duka kegelapan. Ulama’ berperanan untuk membawa jiwa-jiwa yang gersang kembali pada pencipta. Mereka mengetahui ilmu kebesaran dan kekuasaan ALLAH. Andai perubatan pakarnya doktor, maka dalam bidang agama, ulama’ adalah ahlinya.

DEFINISI ULAMAK DAN ULAMAK HARAKI:

Ulamak didefinisikan sebagai mereka yang mempunyai dua ciri iaitu berilmu dan bertaqwa.
Berilmu tanpa taqwa bukanlah ulamak. Bertaqwa tanpa ilmu pula hanya bergelar 'Ibad.


Manakala Takrifan Ulamak HARAKI ialah merupakan ulamak yang bergerak dalam masyarakat menyampaikan risalah Islam. Ulamak haraki tidak hanya berilmu untuk amalan dirinya mereka menjadi kesinambungan tugas kenabian bagi melaksanakan tugas menyampaikan Quran, mengajar isi kndungannya, dan membersihkan manusia dari najis aqidah yang sesat dan akhlak yang buruk.


 Firman ALLAH yang bermaksud: 
 ‘Di antara hamba-hamba ALLAH yang takut kepadanya hanyalah para ulama’.
 Surah al-Fatir ayat 28


Ulama’ berperanan memimpin ummat agar kembali kepada kebenaran.
Tegas membangkang andai ada tindakan yang menyalahi syariat Islam.

Dalam perjuangan menegakkan dan meninggikan kembali hukum ALLAH di atas muka bumi ini, mereka sedia mengorbankan jiwa dan raga demi kebenaran Islam, dan bangkit menentang kebatilan dan kezaliman meskipun nyawa menjadi taruhan. Mereka tidak terpengaruh dengan godaan dunia yang menipu, tetap tegar walau ditohmah, dicaci dan diseksa kerana hati mereka yakin kehidupan yang lebih indah menanti di pengakhiran.


Sabda nabi Muhammad s.a.w., 
Daripada Abdullah bin Amr bin 'ash r.a. berkata:
Aku mendengar Rasulullah S.A.W. bersabda maksudnya :
"Bahawasanya Allah S.W.T. tidak mencabut (menghilangkan) akan ilmu itu dengan sekaligus dari (dada) manusia.
Tetapi Allah S.W.T. menghilangkan ilmu itu dengan mematikan alim ulama. 

Maka apabila sudah ditiadakan alim ulama, orang ramai akan memilih orang-orang yang jahil sebagai pemimpin mereka. Maka apabila pemimpin yang jahil itu ditanya, mereka akan berfatwa tanpa ilmu pengetahuan. Mereka sesat dan menyesatkan orang lain." (Hadis Riwayat Muslim) 

Tanpa ulama’, hiduplah manusia dalam kerosakan tanpa ilmu, tanpa tujuan, terumbang-ambing bak kapal di lautan yang bila-bila masa sahaja bisa musnah dek ombak yang menghentam dan akhirnya tenggelam dalam lembah kehinaan. Gejala sosial berleluasa, zina ibarat perkara biasa, bayi dibuang merata-rata, halal dan haram bahan mainan, negara dalam ambang kehancuran, musuh ketawa kepuasan.
Perginya ulama’ maka hilanglah seri alam ini, usaha untuk melahirkan generasi ulama’ pula hanyalah dipandang sepi dek kerana terlalu sibuk mengejar keduniaan.


Kedudukan ulama’ sangatlah mulia di sisi Islam.
Kerana ulama’ merupakan tunjang keutuhan syiar Islam dalam sesebuah negara. Ulama’ menjadi tempat rujukan dalam sesuatu permasalahan baik berkaitan dunia mahupun akhirat. Mereka juga menjadi contoh tauladan yang baik kepada masyarakat.

Amanah ilmu yang sedia terpikul di pundak mereka turut mewajibkan para alim ulama' ini berada di medan perjuangan, memimpin ummah mendepani cabaran dan ancaman musuh Allah swt.

Ulama'  menjadi benteng kukuh mempertahankan kesucian Islam dan gerakan perjuangannya agar tidak tembus dan tiris dek serangan pelbagai anasir negatif yang mahu merosakkan jamaah dan meretakkan hubungan sesama pejuangnya

Antara Sifat ulama' yang diredhai oleh Allah swt. ialah bersifat Haraki. Sifat ini mengeluarkan mereka dari kelompok yang mengaku ulama' namun jumud dan beku. Sifat Haraki turut membebaskan para alim ulama' dari kumpulan mereka yang mengaku ulama' namun hidup dan aktiviti rutinnya tidak melandasi Manhaj Islam yang telah diwariskan oleh Nabi saw .

Ulama' Haraki ialah Ulama' yang bertolak dari kekuatan aqidah, ilmu dan peribadi justeru selayaknya mereka adalah:

  • Ulama' yang pantas menyahut seruan perjuangan tanpa lengah dan beralasan. 
  • Ulama' yang tangkas menepis segala da'ayah yang merosakkan Islam dan jamaahnya.
  • Ulama' yang gagah meredah halangan mendepani cabaran luaran dan dalaman.
  • Ulama' yang peka menangani isu semasa dan menyelesaikannya dengan ilmu dan petunjuk Islam
  • Ulama' yang berani menjuarai gerakkerja pembelaan aqidah, fikrah dan syakhsiyah. 
  • Ulama' yang kental menghadapi fitnah lantas membersihkannya dengan tegas dan wibawa. 
  • Ulama' yang cekal mengharungi karenah ummah lalu membimbing tangan mereka. 
  • Ulama' yang mesra menjalani kehidupan bersama masyarakat dan bersifat inklusif.
  • Ulama' yang pro aktif dan sedia menguasai ruang terbuka selain markas, masjid dan surau.
  • Ulama' yang senantiasa memelihara kesolehan peribadi agar menjadi qudwah sepanjang masa.
Kepimpinan Ulama' adalah konsep sebuah Kepimpinan "Ilmu" dan "pendokongnya yang berilmu" menepati kehendak Islam untuk memimpin perjuangan atau parti ini dengan benar dan pula menepati Manhaj Perjuangan Islam.


Kepimpinan Ulamak diasaskan supaya gerakan bukan sahaja tertumpu kepada politik semata-mata dan memastikan gerakan tidak lari dari konsep perjuangan samada dari sudut dakwah, tarbiyyah dan politik.
                                 

Adab-adab dengan para ulama’ mestilah dijaga sekalipun kita berbeza pandangan dengan mereka. Sesungguhnya mereka teramat dekat dengan ALLAH dan RasulNya.
Ambillah peluang yang ada sebaiknya untuk mendekati para ulama’ dan mendengar kalam-kalam mutiara yang diberikan.

Semoga ALLAH menempatkan kita dengan mereka di akhirat sana.



RUJUKAN:http://ulamak.pas.org.my/v3/index.php/artikel02/berita1/147-multaqa-ulamak-914-ulama-haraki-benteng-izzah-islam

JUNDULLAH


|| JUNDULLAH||



Ali menyapa kawannya ,Ahmad yang sedang membaca buku Jundullah Thaqafatan Wa Akhlaqan
tulisan Sheikh Said Hawwa..

 Apa maksud jundullah?”, soal Ali

 “Jundullah ini adalah TENTERA ALLAH ”, jawab Ahmad dengan yakin dan semangat..
Ali,kau nak tahu tak JUNDULLAH inilah golongan yang Allah akan menangkan dalam medan kehidupan.. 

Dalam kitab ini,ada menggariskan beberapa ciri akhlak asasi yang perlu dimiliki oleh setiap individu muslim untuk melayakkan dirinya ter-golong di dalam golongan Hizbullah sepenuhnya.

 Ciri-ciri akhlak tersebut adalah:
 i- Kecintaan kepada Allah.
ii- Bersifat rahmah kepada golongan mu’minin.
iii-Bersifat tegas terhadap golongan kuffar.
iv-Berjihad di jalan Allah.
v-Memberikan wala’nya kepada Allah, Rasul dan golongan mu’minin.

 “Oleh kerana ciri-ciri individu muslim ini tidak terbatas kepada beberapa ciri tertentu sahaja dan ia juga tidak ditentukan bilangan nya oleh al-Qur’an dan as-Sunnah, maka sayugialah perciriannya itu terbuka kepada ukuran dan kecenderungan yang berbeza.
Namun begitu, sekiranya kita ingin menta’rif kan individu muslim secara menyeluruh, maka pada dasarnya individu muslim itu adalah peribadi muslim yang muttaqin, kerana adalah jelas bahawa kewujudan seluruh sifat-sifat yang mulia itu adalah bersumberkan dari hati yang bertaqwa.”

 Jundullah ini adalah orang-orang yang telah mengkhidmatkan dirinya pada jalan Allah dengan membawa nilai-nilai Rabbani dan menyeru manusia kepadanya. Mereka adalah orang-orang yang memberikan wala' hanya kepa da Allah, Rasul, dan orang-orang yang beriman. Dalam memperjuangkan dan menyeru manusia pada nilai-nilai Rabbani, seorang Jundullah harus memiliki bekal dan siap siaga .

Mana mungkin ia dapat mengajak manusia kepada kebenaran, sedangkan ia tidak mengetahui bekal apa yang harus dibawa.
 Antara Aspek ilmu yang sangat penting dan perlu ada pada diri jundullah itu adalah:
1. Intelektualiti /Tsaqafah((JUNDULLAH TSAQAFATAN)
2.Akhlaq (JUNDULLAH AKHLAQAN)

Kata Hizbullah disebut dalam Al Qur’an sebanyak dua kali.
Pertama di surah Al Mujaadilah : 22 dan yang kedua di surah Al Maaidah ayat 54-56...

Dengan demikian, hizbullah memiliki arah, yang cirinya adalah seperti berikut :
 1. Membebaskan diri dari musuh-musuh Allah dan Rasul-Nya. Secara praktikal dengan tidak memberikan ketaatan kepada mereka, dan secara batin dengan tidak menyimpan kecintaan kepada mereka.
2. Memberikan wala ‘ kepada kaum mu’minin dalam bentuk praktikal dan menumbuhkan kecintaan dalam hati. Kaum mu’minin yang berhak diberikan wala’ ini adalah mereka yang telah melengkapi syarat keimanan, mendirikan solat dan menunaikan zakat.

 Sasaran-Sasaran Utama Hizbullah :
 1. Membentuk keperibadian manusia secara islami
2. Mendirikan negara Islam di setiap daerah (Tatbiq Syariatul Islamiyyah)
3. Menyatukan umat Islam
4. Menghidupkan kembali sistem khilafah
5. Mendirikan daulah Islamiyyah

 Peringkat pertama kita semua sedang lalui. Iaitu dengan usaha-usaha untuk membaiki individu muslim melalui sentuhan tarbiyyah fikriyyah, ruhiyyah, amaliyyah dan sebagainya. Peringkat kedua kita juga sedang lalui. Salah satunya melalui penglibatan politik Islam dalam usaha memenangkan agama Allah dengan menegakkan syariatNya dalam sesebuah Negara.

 Marilah kita persiapkanlah diri untuk memenuhi tuntutan ini. Marilah kita tanamkan ke dalam jiwa kita dengan cita-cita untuk menjadi "jundullah" atau tentera Allah yang akan berjuang hingga titisan darah yang terakhir untuk menegakkan kalimah tauhidNya.
InshaAllah.

 Rujukan:‘Jundullah Thaqafatan Wa Akhlaqan’ Syeikh Sa’id Hawwa

HIKMAH


PHENOMENA HIKMAH

[Persoalan]

[1] : Kenapa Allah SWT wujudkan kematian?
[2] : Dah tu, kalau mati, kenapa kena sakit dulu baru mati? Bukankah kalau manusia mati tanpa sakit itu lebih baik? Sakit tu benda buruk, benda yang kita tak mahu. Kenapa Allah SWT ciptakan sakit?
[3] : Buat apa Allah ciptakan arak?
[4] : Kenapa Allah biarkan zina itu wujud?
[5] : Buat apa Allah ciptakan bakteria? Buat apa Allah ciptakan babi? Lepas tu diharamkan. Kalau tak cipta kan senang?
[6] : Kenapa dijadikan sifat zalim. Kenapa dijadikan miskin. Bukankah kaya itu lebih baik?
[7] : Kenapa dijadikan sifat kufur? Bukankah kalau semua beriman itu lebih baik? 



"Katakanlah (wahai Muhammad)
Perhatikan dan fikirkanlah apa yang ada di langit dan di bumi (dari segala kejadian yang menakjubkan, yang membuktikan keesaan Allah dan kekuasaanNya). Dalam pada itu, segala tanda dan bukti (yang menunjukkan kekuasaan Allah) dan segala Rasul (yang menyampaikan perintah-perintah Allah dan memberi amaran), tidak akan memberi faedah kepada orang-orang yang tidak menaruh kepercayaan kepadanya."(surah Yunus ayat 101) 


"Dan berapa banyak tanda-tanda kekuasaan Allah di langit dan di bumi yang mereka menyaksikannya berulang-ulang semasa mereka pergi dan datang, sedang mereka tidak juga menghiraukan dan memikirkannya."

(surah Yusuf ayat 105)            

Setiap penciptaan, kejadian ada hikmahnya.

Hikmah itu wujud walaupun nampak pada mata yang tak berfikir itu tidak wujud.
Kalau kita tak tahu apa hikmah sesuatu perkara, bukannya hikmah itu tidak wujud, cuma mungkin kita belum lagi dapat mencari atau menyelongkar hikmah itu sendiri.




           Kita ambil contoh kematian, kalau bukan mati, apa yang akan berlaku? Sebagai contoh, kalau lalat2 terus beranak pinak tanpa mati, apa akan jadi ke
pada dunia ini. Itu baru lalat, sejenis haiwan. 


Cuba fikirkan kalau kalau semua makhluk di dunia ini tidak akan mati?

           Contoh lain, arak dan zina. Arak dijadikan daripada anggur, adakah anggur itu tidak baik? Anggur bertukar menjadi arak apabila disalah guna. Sama juga seperti zina. Adakah alat zina lelaki dan perempuan itu buruk? Semestinya tidak kan? Alat zina itu menjadi buruk apabila diletakkan di tempat yang salah.

           




Hikmah itu ada, cuma kita yang kena cari. Allah SWT itu Maha Mengetahui. Dia tahu apa yang terbaik untuk kita.



p/s : rujukan : kitab Allah Jalla Jalalah karangan Said Hawa

Jalan Mengenal Allah


Dunia ini semakin mencabar,takkala Negara semakin pesat membangun,
Bangunan semakin banyak didirikan tinggi sehingga menjulang ke langit,Negara –negara saling berlumba mencipta nama dipersada antarabangsa untuk menjadi yang terbaik dan

 segalanya tidak pernah menjamin setiap manusia yag lahir dalam arus pembangunan mampu menjadi hamba yang tunduk dan patuh kepada Allah Maha Pencipta

Apa buktinya?
Dalam arus mengejar pembangunan , muncul,golongan yang mula mendabik dada dan berani mempersoalkan soal ketuhanan serta memperkecilkan nilai agama,.Akademik tinggi,namun nilai agama tiada.

Dimana silapnya?

Adapun pembangunan teknologi tanpa diiringi pembangunan ruhiyyah,jelas hanya membawa manusia jauh kepada Allah dan hanya melahirkan manusia –manusia yang sendiri keliru dengan hadaf mereka diciptakan mereka ke dalam dunia ini dan mereka seolah-olah tidak pernah kenal Tuhan dan mula menolak kewujudan Tuhan dalam kehidupan

Umat islam semakin lemah.

Lemah dalam usaha mempertingkatkan pencapaian akhlak Islamnya yang mulia.
Pemikiran umat islam semakin bercelaru dan tidak mampu untuk menilai yang mana yang benar yang mana yang jahil.

Serangan pemikiran yang telah dilancarkan oleh golongan zionis dan orientalis sejak seawal selepas beberapa siri kekalahan mereka dalam Perang Salib pada kurun ke 11 dan selepas kemunculan agenda penubuhan Negara Yahudi pada 1896 semakin berjaya melaksanakan agenda merekaka.
Gerakan ini sejak dulu lagi sentiasa berusaha untuk merosakkan kefahaman manusia terhadap Islam dengan mempertikaikan keabsahan al Quran dan menyalahtafsirkan Hadis Nabi SAW.

Pelbagai keraguan terhadap sumber Syariat Islam dilontarkan sehingga menyebabkan tersebarnya pemikiran pemikiran yang menyerang Islam seperti sekukarisme dan liberalism dan pelbagai isme yang menyebabkan umat islam sendiri telah semakin jauh dan tidak kenal apa itu Allah,apa itu Islam dan apa itu Rasulullah saw.

PERJALANAN MENGENAL ALLAH

Memetik beberapa isi penting dalam Kitab ALLAH hasil tulisan Syeikh Sa’id Hawwa dimana,
syeikh menjelaskan beberapa intipati yang penting dalam perjalanan mengenal Allah.


Syarat Asas Dalam Mengenal Dzat Ketuhanan

Said Hawwa menjelaskan syarat asas dalam mengenal zat ketuhanan ialah melalui akal, pemikiran dan ilmu.

Akal dimana kita menggunakan peranan Aqal tapi kita menghadkan peranan akal untuk tahu dzat Allah

Fungsi utama akal adalah untuk mengenal Tuhan-Nya, memerhatikan segala kekuasaan-Nya, melihat segala keindahan alam serta kebesaran kudrat-Nya supaya dapat menyingkap perkara yang tersembunyi di sebalik rahsia-rahsia itu.

Tanpa menggunakan akal dengan betul,kita tidak akan dapat mengetahui tanda-tanda kebesaran Allah.
Kelemahan aqal manusia itu sendiri yang menyebabkan manusia tidak akan pernah dapat memahami dzat Allah.

Akal sahaja tidak mampu untuk memahami sesuatu yang diluar batas kemampuannya tanpa petunjuk dari Allah swt.

Tidak ada perjalanan menuju Allah tanpa ilmu dan tidak akan tercapai perjalanan menuju Allah tanpa disertai dengan zikir.

Ilmu yang dimaksudkan itu ialah ilmu tentang al-Quran , al-Sunah dan segala ilmu yang diperlukan seseorang yang menempuh perjalanan sementara yang dimaksudkan dengan zikir adalah zikir yang ma’thur dengan tetap memegang teguh kepada Allah dan rasul-Nya.

Said Hawwa menekankan keperluan ilmu kerana ilmu merupakan imam dalam perjalanan menuju Alah. Sesiapapun yang beramal tanpa tanpa ilmu, maka amalnya tertolak.

Keperluan berpegang teguh kepada syariat kerana ia dapat menyalakan cahaya keimanan dan bahan bakar abadi bagi hati agar cahayanya tetap menyala.
 Berpegang teguh kepada syariat dan pengamalan al-Quran itulah manusia dapat tetap dalam hidayah-Nya

Syeikh juga ada menerangkan cara untuk kita mengenal dan melihat keesaan ALLAH swt adalah dengan membebaskan diri kita daripada sifat-sifat berikut:

 1. Sifat takabbur kerana ALLAH swt tidak memandang hati manusia yang sombong dan takabbur dengan penciptaan atau bukti-bukti keesaan ALLAH swt berdasarkan ayat 146, surah al- A’raf
 2. Sifat kezaliman dan penipuan dalam ayat 7, surah As Saff, dan ayat 3, surah Az Zumar.Dalam mengenal Allah,hati kita mestilah dibersihkan dari segala dosa kerana ilmu atau nur hanya masuk pada hati yang bercahaya dan bersih.
 3. Sifat kerosakan di dunia, memungkiri janji dan memutuskan apa yang ALLAH swt perintahkan daripada disertai
4. Sifat kelalaian ‘tiadalah jauhnya manusia daripada tuhannya melainkan kerana kelalaian, dan tiadalah kelalaian tersebut melainkan dibelakangnya permainan dan senda gurau, dan sesungguhnya kehidupan dunia itu secara keseluruhannya adalah permainan semata-mata sebagaimana firman Allah swt dalam ayat 36 surah Muhammad
5. Sifat jenayah dan dosa
6. Sifat berbolak balik dalam menyatakan kebenaran apabila melihat sesuatu perkara yang jelas.

 Antara bukti kewujudan dan keesaan Allah swt ialah melalui 3 perkara:

 1. Kejadian
 2. Al quran
 3. Mukjizat dan karamah

 SETIAP KEJADIAN ADA PENCIPTANYA

Jelas,dalam setiap sesuatu ciptaan kejadian pasti ada pencipta.Allah adalah pencipta dan Allah bukannya makhluk..
Seandainya,kita masih mahu mempertikaikan kewujudan Allah dan menyatakan Allah itu makhluk,jelas tidak akan pernah ada satu bukti yang dapat menunjukkan Allah itu makhluk kerana sifat makhluk tidak boleh mencipta perbuatan sendiri.
Bahkan makhluk tidak boleh ada dengan dirinya sendirinya dan menciptakan sesuatu dari sesuatu yang tiada..
Contohnya,Manusia mencipta sesuatu dari apa yang dah ada seperti mencipta mentol,kereta dan lain-lain.
Berlainan dengan kekuasaan Allah,dimana Allah mencipta sesuatu dari tiada. seandainya ada perkara yang manusia boleh menciptakan sesuatu dari tiada ..sila kemukan hujah anda?
Sungguh,sampai kiamat pun,tak akan ada satu teknologi atau benda baru yang dapat diciptakan manusia dari sesuatu yang tiada!!

Telah diriwayatkan suatu kisah lucu yang dikatakan berlaku di sebuah sekolah di mana seorang guru berdiri di hadapan para pelajarnya lalu bertanya kepada mereka:

"Adakah kamu melihat saya?"...
Para pelajar menjawab, "ya!"
 Lalu guru tersebut berkata: "Ini bererti saya wujud!"
Dia bertanya lagi kepada pelajar: "Adakah kamu melihat papan hitam?"
Para pelajar menjawab, "ya!"
Dia berkata: "Maka papan hitam itu wujud."
Dia meneruskan pertanyaan lagi sambil berkata: "Adakah kamu melihat meja?"
Para pelajar menjawab, "ya!"
Maka dia berkata, "Bermakna meja itu wujud."
Dia bertanya lagi: "Adakah kamu melihat Allah?"
Para pelajar menjawab, "Tidak!"
Maka dia berkata, "Ini bererti Allah itu tidak wujud!"
Lantas seorang pelajar yang agak cerdik bangun dan bertanya kepada rakan-rakannya:
"Adakah kamu melihat akal cikgu?"
Para pelajar menjawab, "Tidak!"
Dan pelajar tersebut berkata: "
Ini bererti akal cikgu tidak wujud!"...


AL-QURAN BUKTI KEKUASAAN ALLAH

Jika dihimpun semua pakar bahasa ,syair dan pakar sastera seluruh dunia pasti tidak mungkin dapat menyaingi kehebatan Al-Quran.

Kalam Allah yang penuh dengan mukjizat,setiap baris kata dan setiap susunan huruf yang disusun begitu indah dan setiap padanya memberi makna yang tersurat mahupun tersirat.

Hebatnya susunan kalam Allah,sehinggakan setiap kajian yang dijumpai diatas muka dunia ini bertepatan dan tidak pernah bertentangan dengan apa yang telah termaktub dalam al-quran ini sejak 1400 tahun dulu.
Ini jelas,menunjukkan,Al-Quran merentas zaman –berzaman dan tidak pernah ketinggalah bahkan jauh keterhadapan dalam menyingkap segala rahsia kejadian Allah.

Baik perkara yang telah menjadi sejarah mahupun perkara yang akan berlaku,segalanya telah siap kemas diceritakan dalam setiap surah yang disusun indah.
Betapa hebatnya kitab suci ini,telah dijamin Allah padanya akan kekal hingga hari kiamat,jauh dari segala penyelewangan dan kerosakan.

Kehebatan Al-QURAN ini jelas menunjukkan kehebatan dan kekuasaan Allah kepada hambanya.

MUKJIZAT DAN KARAMAH BUKTI TANDA KERASULAN DAN KEKUASAAN ALLAH

Adapun mukjizat dan karamah adalah satu tanda kekuasaan Allah yang Allah kurniakan kepada nabi dan orang-orang terpilih.
Secara umumnya mukjizat dikurniakan oleh Allah SWT kepada nabi-nabi untuk membuktikan kenabian mereka bertujuan untuk membezakan di antara nabi dan bukan nabi, tukang sihir, Dajal Laknatullah dan sebagainya.
Karamah ialah kemampuan yang bercanggah dengan adat, yang dikurniakan kepada wali-wali Allah SWT atau orang-orang soleh yang dipilih olehNya.

Berbeza dengan mukjizat yang hanya dikurniakan kepada nabi.
Imam Bukhari meriwayatkan sabda Nabi yang bermaksud, “Setiap Nabi diberikan mukjizat yang dapat membuat manusia beriman. Diberikan kepadaku wahyu daripada Allah”.

Syeikh Said Hawa berkata di dalam al-Asas fit Tafsir,

 “Dalam buku saya bertajuk ‘ar-Rasul’ saya membuktikan bagaimana Allah menunaikan janjinya yang terdapat dalam ayat ini. 
Jika manusia melihat kepada segenap penjuru alam dan diri mereka sendiri, mereka akan melihat sesuatu yang membenarkan al-Quran. Apabila apa yang mereka lihat itu dikaitkan dengan apa yang terdapat dalam al-Quran, mereka akan meyakini bahawa al-Quran sebenarnya datang daripada Allah. Saya telah memberikan banyak contoh berhubung perkara ini dan sesiapa yang membaca kitab tafsir ini (iaitu al-Asas fit Tafsir) dia akan memahaminya secara yang lebih jelas.”

Kesemua ini ini akan melahirkan kekaguman terhadap al-Quran dan pasti
Ia akan menunjukkan al-Quran bukan ciptaan Nabi malah bukan ciptaan mana-mana makhluk di alam ini.
Ia pasti datang daripada Tuhan Yang Maha Berkuasa lagi Maha Mengetahui. Tuhan itu adalah Allah.

Dalam surah al-A’la ayat 1-3, Allah berfirman,

 “Bertasbihlah demi menyucikan nama Tuhanmu Yang Maha Tinggi. Dia (Allah) telah mencipta
 (sekalian makhluk) serta menyempurnakan kejadiannya. Dia juga menentukan kadar (ukuran) bagi setiap penciptaan itu serta memberikan hidayah petunjuk.”

TRIO BERGANDINGAN MEMACU PERJUANGAN

Bermulanya kepimpinan ulama pada era 70 an dan secara rasminya diasaskan pada tahun 1982

menyaksikan perubahan besar yang berlaku pada corak pergerakan PAS.
Bukan hanya pada peringkat pimpinan, malah kaderisasi juga berjalan selari dengan halatuju PAS baru yang mesti mempunyai jati diri gerakan Islam. Namun begitu, keperluan kepada professional dan
 aktivis tidak pernah dinafikan.

Kepimpinan ulama bukan istilah atau slogan juga bukan konsep untuk mewujudkan dikotomi sekaligus memisahkan Trio Kepimpinan PAS yang berlangsung sejak dulu.


Sebaliknya Kepimpinan Ulama' adalah konsep sebuah Kepimpinan "Ilmu" dan "pendokongnya yang berilmu" menepati kehendak Islam untuk memimpin perjuangan atau parti ini dengan benar. Juga menepati Manhaj Perjuangan Islam. Bukan konsep kepimpinan yang memisahkan semua unsur baik dan positif bagi memperkukuhkan jamaah.


Ulama' memerlukan Profesional dan Aktivis bagi memacu perjuangan suci ini ke mercu jaya.
Sebagaimana Profesional memerlukan Ulama' untuk terus memimpin dan mentarbiyah serta memandu arah bahtera perjuangan ini. Demikian jua Ulama' dan Profesional tidak boleh meminggirkan para Aktivis PAS untuk melaksanakan tugas-tugas besar perjuangan ini agar ia dipikul bersama dan menempa kejayaan dengan gemilang.

Trio ini mempunyai peranan dan tanggungjawab yang tersendiri dalam mengembalikan daulah islamiyah di bumi Malaysia.
Tanpa satu daripadanya, PAS pasti tempang mendepani asakan dan tohmahan musuh.
 Aktivis PAS Golongan ini rata-ratanya adalah ahli biasa parti dan merupakan pimpinan peringkat bawahan seperti cawangan dan MTD (Majlis Tindakan Dun).

Namun, kefahaman yang jelas terhadap manhaj perjuangan Islam melahirkan satu tadhiyah yang tinggi dimana golongan ini tdak pernah teragak-agak untuk mewakafkan harta mereka bagi menampung kerpeluan jemaah. Golongan ini dilihat pendokong utuh ulama’ yang memimpin dan membimbing mereka.

Aktivis PAS tetap bersama kepimpinan ulama’ walau disogok dengan bermacam kesenangan dunia oleh musuh PAS.Hal ini terbukti oleh al marhum Tuan Guru Yusuf Rawa, al Marhum Tuan Guru Hj Fadzil Noor, Tuan Guru al Mursyidul Am, Dato' Nik Abdul Aziz dan Tuan Guru Dato’ Seri Hj. Abdul Hadi.


Dasawarsa ini, peringkat akar umbi PAS juga turut diterajui oleh kalangan aktivis parti yang berkesan.
Ada pimpinan kawawsan yang terdiri daripada kalangan aktivis parti tegar seperti PAS Kawasan Hulu Terengganu dipimpin oleh Haji Wahid Endut, PAS Kawasan Hulu Selangor dipimpin oleh Tuan Haji Abdul Wahid Basri, PAS Kawasan Klang dipimpin oleh Haji Ismail Arsyad dan banyak lagi kawasan dan cawangan PAS yang dipimpin aktivis tegar yang berkubang peluh dalam menggerakkan program jemaah.

Jawatankuasa PAS pusat juga menampilkan seorang aktivis tegar yang begitu bergaya memimpin golongan agrarian, iaitu Mazlan Aliman. Profesional PAS Golongan ini wujud dalam PAS sejak awal penubuhannya lagi, malah pernah diangkat menjadi peneraju utama gerakan seperti Dr. Haji Abbas Alias dan Dr. Burhanuddin al Helmi.

Memetik ucapan Tuan Guru Hj. Abdul Hadi suatu ketika, beliau menegaskan bahawa golongan profesional besar jasanya dalam menubuhkan PAS sehinggakan mungkin kalau tidak ada mereka (profesional), PAS tidak akan wujud (sistematik) seperti hari ini. Lembaran sejarah juga menceritakan bahawa Dr. Haji Abbas Alias adalah antara orang yang berusaha mendaftarkan PAS. Turut sama berperanan ialah Prof. Ahmad Ibrahim, Ungku Omar dan Aminuddin Baki. Ini membuktikan golongan professional inilah yang menjadi tuan milik kepada PAS sebagai sebuah badan siasah.

Tuan Guru juga dalam ucapannya menyebut, PAS sebagai sebuah parti politik yang bersedia mengambil alih tampuk pemerintahan perlu memiliki kemahiran mengenai hukum hakam dan kepakaran dalam pelbagai disiplin ilmu yang dimiliki golongan professional.

Hal ini jelas memperlihatkan peri pentingnya golongan ini bahkan golongan-golongan picisan lain berada dalam PAS.
Pada saya, golongan inilah yang bertanggungjawab meletakkan PAS berdiri sama tinggi, bahkan lebih tinggi daripada parti-parti politik yang lain.

Keberadaan mereka dalam PAS telah berjaya memantapkan organisasi, mengemaskini pengurusan dan mensistematikkan perancangan dan strategi perjuangan menuju kemenangan.

Ulama PAS Rasulullah S.A.W pernah bersabda:
‘ Sesungguhnya Ulama’ adalah pewaris para nabi’

(Hadis riwayat At-Tirmidzi dan Abu ad-Darda r.a)


Sabda ini jelas membuktikan kepentingan ulama dalam membawa masyarakat kepada Sang Pencipta. Sebagai pewaris para nabi, maka ulama mengemban beberapa fungsi sebagaimana telah disebut dalam Al-Quran iaitu tabligh (menyampaikan pesan-pesan agama) surah an-Nisaa ayat 63, tibyan ( menjelaskan masalah-masalah agama berdasarkan kitab suci) surah an-Nahl ayat 44, tahkim (menjadikan Al-Quran sebagai sumber utama dalam memutuskan sesuatu perkara) surah al-Baqarah ayat 213 dan uswah hasanah (contoh teladan yang baik) surah al-Ahzab ayat 21.

Justeru, perlukah ulama terjun ke medan politik? Atau biarkan saja mereka memainkan peranan di masjid dan madrasah sahaja?
Atau biarkan juga negara dipenuhi sarang korupsi, kelicikan dan gila kekuasaan?

Maka jawapannya ada pada diri masing-masing.
Al-Mawardi (972 H-1058M) telah meletakkan tujuh syarat untuk menjadi pemimpin.

Kesemua syarat tersebut bersesuaian dengan pandangan dunia Islam kerana al-Mawardi merupakan salah seorang pemikir terkemuka muslim dalam bidang politik pada abad pertengahan.

Dan saya yakin, tidak dapat tidak, seorang pemimpin itu harus memenuhi kesemua syarat terutama adil dan berilmu. Hal ini membawa kepada satu kesimpulan bahawa ulama lah yang layak menjadi pemimpin. 

Menyingkap tabir ketika awal penubuhan PAS, ulama adalah golongan yang menggerakkan ummah menentang penjajah bagi membebaskan Negara daripada penjajahan dan perhambaan suatu ketika dulu. Sebagai contoh, Tuan Guru Haji Hasan Munas atau lebih dikenali sebagai tok janggut, berkuah darah menentang penjajah British pada tahun 1915 di Kelantan.


Pengorbanan mereka tidak terhenti setakat tenaga, masa, wang ringgit malahan nyawa dan raga.
Ulamak tidak sahaja penuh ilmu di dada tetapi juga terhias peribadi mereka dengan taqwa dan amal yang soleh, menjadikan diri mereka tawadhu' dan zuhud. Mereka memimpin parti dan ahlinya dengan keikhlasan dan ketaqwaan disaat orang belum mengenali strategi planning, analisis swot dan sebagainya.
Mereka juga berjaya membangunkan insan dan jiwa berjuang bangkit menentang boneka penjajah yang memerintah negara.

Kesimpulan Islam adalah agama hikmah.
Islam adalah agama yang maha luas dan kaya dengan pendekatan yang hebat dan menarik menepati zaman dan tempat. Maka pendokongnya juga mesti berhikmah dan berpandangan luas serta hebat seiring dengan kehebatan Islam dalam melayan karenah zaman, tempat dan seluruh warganya.

Kepimpinan Ulama' adalah antara hikmah yang dipamerkan oleh PAS yang menggandingkan semua segmen (Ulama', Profesional dan Aktivis) secara seimbang dan sepadu. Gandingan ini pula melahirkan sebuah kehebatan bagi meletakkan PAS mampu bersaing dipentas politik moden pada hari ini. Oleh itu,

pilihlah antara tiga, posisi apakah yang mampu untuk kita isi suata hari nanti.'



Ya Allah ! Lahirkanlah kami semua sebagai penerus perjuangan generasi terdahulu. Penyair Abdul Wahhab Azzam dalam al-Mathani meninggalkan kepada kita syair yang hebat :



"Kami adalah orang yang bermusafir dalam kehidupan...
Menjadi penghubung generasi mendatang dengan telah lalu...
Mereka yang terdahulu telah menunjukkan jalan ini kepada kami...
Menjadi kewajiban kami pula memberikan bimbingan untuk generasi mendatang"


Wallahu’alam..



 Rujukan:
laman tarbawi,
sanggahtoksago.blogspot

Islam Rahmat Untuk Semua




The religion didn’t spread much in the time of rasulullah sallahu ‘alaihi wassalam. It spreads in the time of Abu Bakr and Umar (ra) It spreads in the time of the Khilafah of Banu Umayyah and Banu ‘abbas.

Video yang dimainkan itu terus diulang-ulang. Zaman merentasi zaman, dan ajaran itu tiba jua, pada dimensi ini. Subhanallah.

Otaknya ligat mengimbas kembali cebisan tazkirah yang pernah disampaikan ustaz.
Kejahilan Umar sebelum Islam pernah ada. Hingga ditanam hidup-hidup anak perempuannya yang kecil molek. Wajah suci yang tidak dihiasi dosa jahiliah. Tapi terus mendapat hukuman alam yang kejam. Timbul belas kasihan dihati seorang Umar, tapi malang, egonya tinggi melangit. Hingga belas kasihan tersebut terus dimatikan. Itu Umar sebelum islam.

Ketika menggali lubang, jubah Umar terkena debu yang berterbangan…anak perempuannya itu datang dan membersihkan jubbah Umar…setelah lubang itu siap digali, Umar berehat untuk melepaskan penat…anak perempuannya datang dan menyapu pasir halus yang terlekat pada janggut ayahnya…terdetik rasa kasihan di hati Umar namun disebabkan sifat egonya, Umar menghumban anak perempuannya ke dalam lubang tersebut dan menanamnya tanpa rasa belas kasihan…

 Dan bila dia meningkat dewasa, dia baru tersedar yang kisah kejahilan Umar ra itu tidak diiktibarkan sahih.

Sedikit terkilan.
Selama ini dia betul percaya. Menyedari hakikat fitnah dan berita mudah sahaja disebarkan, dia mengambil langkah mudah.
Fakta itu juga tidak harus dipercayainya.

Mengambil ilmu perlu dari sumbernya.
Diyakini statusnya.
Walaupun ada pengajaran disebaliknya, tapi itu bukan jalan yang bena
r.
Soal yang lagi penting, kita tidak harus berpegang pada fakta pembohongan.’
Dia berhujah panjang dalam hati. 

Seakan menghukumi bagaimana cerita tersebut jauh menyeleweng.

‘Tahulah.Mungkin nak menunjukkan betapa Islam berjaya mengubah Umar silam hingga Umar gemilang,
tapi …,’
dia sendiri kehilangan idea. Dan dia tidak tahu mana yang benarnya.

Seorang sahabat diam pabila diajukan soalan.
Satu yang diyakini, maka hanya satu solusi yang diberi.
Memberi tahu apa yang tidak diketahui tidak akan sesekali meninggikan darajat disisiNya.

Amanahnya seorang ilmuwan pada disiplin keilmuan itu sangat rapi.  Subhanallah indahnya akhlak yang diperturunkan agama rahmat itu.


‘Dan pada quran itu, terjamin. 
Takkan sesekali berlaku penyelewengan’

 إِنَّا نَحْنُ نَزَّلْنَا الذِّكْرَ وَإِنَّا لَهُ لَحَافِظُونَ.
"Sesungguhnya Kamilah yang menurunkan Al Qur'an dan pasti Kami (pula) yang memeliharanya.”
(QS. 15:9) 

Nuraninya kagum. Mukjizat sepanjang zaman itu banyak meyakinkan i’tikadnya tiapkali dia hilang arah.

Penyebaran budaya barat dan ideologi serta auta yang menyelewang secara meleluasa melalui teknologi merupakan cabaran muslim kini untuk memastikan agenda serta konspirasi barat yang terus menerus menyerang pemikiran ummat menyebabkan kecelaruan dan kekeliruan  dalam mencari kebenaran.Bahkan memberi impak yang negatif kepada bukan muslim dalam memahami ajaran yang sebenar.

 ‘Tika mana muslim dilabel terrosist, islamophobia mula wujud, dan pelbagai ajaran lain wujud, dia kerap mempersoalkan, apa hujah bahawa agamanya yang paling benar.’


 Terbayang peta dunia benua Amerika yang dikajinya semalam.

Pelbagai negara dalam peta benua tersebut yang berfahamankan kristian ateis dan sebagainya.
 ‘Takkan aku dengan yakinnya yakin yang aku paling betul.’
Pegangannya mulai tergugat.
Dan norma kehidupan agama lain berlegar-legar dimindanya. Tiada poligami tapi ada zina, bebas arak, fitrah sesama jantina diiktiraf. Ya, tidak banyak perihal mereka yang diketahuinya. Perkara basic, bolehlah.

Dan kedamaian akan muncul tiap kali dia mengkaji kalimat mushaf itu.
Membebaskan kegusaran dijiwanya.
Kalimat mushaf tersebut betul penawar.

Mushaf yang membenarkan logik akal bahkan mengatasi fikiran manusia.
Hidupnya bukan sebagai pelajar jurusan agama. Tapi hatinya tegar ke arah agama, yang memerlukan pengkajian sains .
Tak pasti sejak bila minatnya bercambah. Sebelum pada itu, dia pernah pelik kenapa alquran sebagai mukjizat teragung.
Bukankah nabi Isa boleh menghidupkan mereka yang mati?
Juga Ibrahim as tidak hangus dibakar api?
Mukjizat zahiriah.
Tapi alquran?
Dia hanya melihat quran hanya sebagai naskhah yang punya lembaran. Itu pun dihadam sebagai rutin seorang muslim. Ya tika itu.

Bahagia kita yang sekarang kerana getirnya mereka dahulu. Perasaan damai mencengkam dirinya. Lama sudah dia mencari kedamaian ini.
Khuatir, soal anak muda di luar sana.

‘Kalau yang sudah rosak latar belakang keluarga, maka pada siapa lagi sumber kekuatan jiwa mereka.’ ‘Sesiapa yang tidak mengasihi, dia tidak akan dikasihi.’

Lama pandangannya dilontar pada langit nan biru. Tanpa makna yang jelas, fikirannya menembusi langit.
Dia bukan mentadabbur alam.
Fahaman untuk menarik seramai mana manusia dijalannya kian terasa. Mungkin kerana dia pernah merasai peritnya hidup bertuhankan ketidakfahaman.

Dan dia mula merasai rahmatnya alam berlandaskan Islam.

 ‘Aku perlu sebarkan fahaman Islam. Yang sebenar!’ Seakan wujud misinya yang baru.
‘Hidup berlandaskan hawa nafsu memang puas, tapi satu, kau takkan jumpa ketenangan,’


Ideologi politiknya tidak hebat sebagaimana sahabat perjuangannya.
Dia faham tapi dia masih dalam kerangka membina fikrah.
Dan dia bersyukur, dia mendapat fahaman sebegitu. Semestinya juga dia mengharapkan sahabat yang tidak sefikrah dengan turut merasainya.

‘Suatu hari nanti mungkin,’ getus hati kecilnya. Semangat. Dia lupa, sesuatu itu tidak akan diperoleh hanya dengan semangat. Usaha, itu yang dinilai

Rahmat yang dirasai. Apalah guna kalau hanya untuk diri sendiri.
Pentingkan diri kalau hanya untuk diri.
Dan Islam tak pernah mengajar hidup secara nafsi.

 ‘Prinsip Islam inilah meletakkannya sebagai satu agama atau cara hidup yang paling selamat , sesuai serta layak untuk dianut dan diterima oleh semua tanpa mengira latar belakang bangsa atau keturunan .



Kalau pun masih ada yang tidak mahu menganutnya ,
ia tetap selamat untuk berurusan malah bernaung di bawah sinar Islam dan syariatnya justeru ia adalah cara hidup yang adil malah kaya dengan toleransi’


Matanya menatap tiap bait perkataan tersebut.
Ada aura perjuangan yang melingkari untaian kata-kata beliau. Islam adalah rahmah. Rahmah untuk semua. Menantikan rahmat Islam untuk mekar di bumi pertiwi bukan hanya dengan menanti.
Tapi menyertai. Ya, dia akur.

 وَمَا أَرْسَلْنَاكَ إِلَّا رَحْمَةً لِّلْعَالَمِينَ 
Dan tiadalah Kami mengutuskan engkau (wahai Muhammad), melainkan untuk menjadi rahmat bagi sekalian alam. -anbiya 107-

Diceritakan di kelas pengajian,
al-‘alamin menurut kitab tauhid, ialah seluruh makhluk selain daripada Allah swt.
Diutuskan rasulullah sebagai rahmat untuk sekalian alam, seluruh makhluk. Kerana andai nabi tidak diutuskan, mungkin kita akan berbuat apa saja.

Juga diceritakan oleh Syeikh Yusri, lebih aula untuk kita menziarahi maqam nabi dahulu berbanding menziarahi kaabah.
Kerana kaabah itu termasuk dalam golongan alam.
Dan kalau bukan rahmat pengutusan rasulullah saw, kaabah tidak akan dimuliakan.

Betapa beruntungnya kita sebagai ummat kepada nabi pembawa rahmat.

 قُلْ إِن كُنتُمْ تُحِبُّونَ اللَّـهَ فَاتَّبِعُونِي يُحْبِبْكُمُ اللَّـهُ وَيَغْفِرْ لَكُمْ ذُنُوبَكُمْ ۗ وَاللَّـهُ غَفُورٌ رَّحِيمٌ
 -ali Imran:31-


Justeru,sebagai pembawa risalah nabi,kita harus sentiasa yakin dan percaya bahwa setiap dari kita adalah daie dan agen yang bertanggungjwab membawa jiwa-jiwa manusia untuk kembali kepada Allah.Seluruh kehidupan kita diwaqafkan untuk menegakkan islam dan Menjadi tugas kita menyedarkan umat bahawa Islam itu wajib ditegakkan dan dilaksanakan..


Menyingkirkan pemikiran sekular,liberalisme,pluralisme dan segala bentuk ancaman ideologi pemikiran dari kehidupan muslim dan membawa mereka mengenal hakikat islam itu adalah sebagai satu-satunya  cara hidup..
Islam tidak sesekali boleh dijuzu-juzukan bahkan islam itu syumul dan melengkapi seluruh aspek kehidupan
Tanpa Islam,budaya bangsa walau sebaik manapun tidak mampu bertahan.




Islam datang membawa erti kemerdekaan yang lebih jitu dan jelas. 
sebagaimana ungkapan Sayidina Ruba'i bin Amir,panglima tentera Muslim di hadapan Rustum,raja Parsi: "kami datang untuk membebaskan manusia daripada perhambaan sesama manusia kepada menjadi HAMBA kepada ALLAH swt. Juga membebaskan mereka daripada kesempitan dan kezaliman agama kepada KELUASAN dan KEADILAN ISLAM"

NAHNU ANSORULLAH..
ISLAM FOR ALL

“Kerana 3 ketul coklat


.” Nak confess ke tak?
Usai liqa’ Al-Mulk di ruang tamu rumahnya, Amir menuju ke meja study, dicapainya sebatang pen dan
sehelai kertas.
Farhan, teman sebiliknya dari tadi memerhatikan pena Amir ligat menari di atas kertas berwarna merah jambu itu. Sesekali dahi Amir berkerut, seolah-olah sukar untuk meneruskan penulisannya.

Farhan menepuk belakang Amir sambil matanya menjeling ke arah kertas tersebut lalu bertanya,
 “Kenapa dengan kau ni Mir? Tengah tulis surat kat awek ke? Haha.
” Pertanyaan dalam nada gurauan tadi dibalas serius oleh Amir. “Haah, pandai kau. Macam mana kau tahu?” Farhan tersentak.
Dia sedar Amir berlatarbelakangkan pendidikan agama yang sederhana, tidak terdedah kepada usrah sepertinya sejak alam persekolahan.

 “Ohho..tak sangka, diam-diam kau simpan perasaan kat seseorang rupanya.
Siapa insan bertuah tu?” Tanya Farhan, mesra.
Dia tidak mahu terus menyentap Amir dengan hujah dan fatwa, takut-takut Amir langsung menolaknya.
Amir ketawa kecil. “Sharifah, dah lama aku perhatikan dia dari jauh. Aku sebenarnya tengah tunggu masa yang sesuai untuk confess kat dia.

Bersempena dengan Valentine’s Day esok ni, aku rasa ini kalilah, aku kena ambil langkah berani.”
Kali ini Farhan mula menampakkan keseriusannya dalam berbicara.
“Oh macam tu. Kau dah fikir masak-masak ke nak jadikan dia isteri? Yelah, kalau kau dah suka, dia pun suka, elok dipercepatkan majlisnya.”

Amir yang sedang meneguk air kopi tadi tersedak mendengar kata-kata Farhan.
“Uhuk uhuk..huish kau ni, takdelah sampai ke situ. Aku nak jadikan dia teman istimewa dulu, tak terfikir langsung nak buat bini. Slow-slow la bro..”

“Malaikat pun slow-slow catat amalan kita bro. Aku faham, Allah memang kurniakan rasa cinta dan ingin berkasih saying pada hambaNya. Cinta tu fitrah manusia yang suci, tapi janganlah kita cemarkan dengan maksiat yang mengundang murka Allah. Allah dah bagi warning awal-awal dalam Quran,
Surah Al-Isra’ ayat 32 : Janganlah kamu mendekati zina.”


Farhan memerhatikan air muka Amir mula berubah. Namun dia meneruskan juga hujahnya.

 “Hari ni kau confess, esok lusa kau jumpa berdua-duaan, bila jumpa terasa nak pegang-pegang pulak, time ni syaitan mula take over.
Pak Imam pun boleh melayang serban bila berdua-duaan dengan perempuan bro.

Naudzubillahi min dzalik.
 Sekuat mana pun iman seseorang, kalau boleh cegah, baik kita cegah. Jangan dah terhantuk, baru nak terngadah. Tambahan pula, kau bukan serius nak jadikan dia isteri.
Kau faham kan apa yang aku nak sampaikan?” Valentine’s Day. Haram?

 “Aku faham, tapi sayang pulak rasanya. Aku dah beli dah Ferrero Rocher 3 ketul, ingat nak bagi dia esok. Esok kan 14 Februari. Valentine’s Day.” Balas Amir, sedikit kecewa.
Dia menundukkan pandangannya ke lantai, malu. “Aduh, apa susah, coklat ni kau bagi la kat aku.
Kau tak sayang aku ke? Haha.” Ujar Farhan, berseloroh.
Kali ini Amir juga ketawa kecil.

 “Tapi bro, ada satu lagi benda yang aku kena bagitahu kau. Kita sebagai umat Islam tak sambut Valentine’s Day ni. Haram bro.

 Bukan aku yang kata, Fatwa Majlis Kebangsaan sendiri dah keluarkan kenyataan tahun 2005 dulu : Amalan merayakan Valentine’s Day tidak pernah dianjurkan oleh Islam.
Roh perayaan tersebut mempunyai unsur-unsur Kristian dan amalannya yang bercampur dengan perbuatan maksiat adalah bercanggah dan dilarang oleh Islam.”

Dahi Amir kembali berkerut. ‘Ini tak boleh, itu tak boleh. Apa je yang boleh dibuat?’ bentak Amir dalam hatinya.
 “Apa kejadah haram-haram ni?” Suara garau Azizul, ahli bilik sebelah memecah ketegangan suasana.
“Paan (nama manja) ni, katanya haram sambut Valentine’s Day. Asal ek?
 Tu kan Hari Kekasih je. Aku tak faham.”
Amir mula bersuara. “Macam ni, Amir.

Dalam Islam, takde istilah ‘Hari Kekasih’, kerana kekasih sebenar ialah pasangan yang halal melalui ikatan perkahwinan. Mengingati pasangan sebagai kekasih bukan pada hari tertentu, tetapi sepanjang masa tanda kasih dan cinta sesama insan.

Agama Islam tak terima konsep Valentine’s Day kerana ia menyumbang kepada pelbagai keburukan serta dosa kepada penyambutnya.
Haramnya kerana sambutannya, kaitannya dengan agama lain, kerana sejarahnya dan juga kesannya kepada masyarakat.
Aku rasa bab-bab sejarah ni, Azizul lagi faham kot.” Jelas Farhan sambil mengangkat keningnya. Azizul yang tercegat di pintu bilik menghampiri Amir dan Farhan.

“Ada beberapa pendapat sejarah yang berkaitan dengan Valentine’s Day ni.
Sejauh mana kebenarannya, wallahu a’lam.

 Pendapat pertama mengaitkannya dengan pesta sambutan kaum Rom kuno sebelum kedatangan Kristian yang dinamakan Lupercalia. Lupercalia merupakan upacara penyucian diri yang berlangsung dari 13 hingga 18 Februari. Dalam tempoh ini, mereka menyembah dewi cinta yang bernama Juno Februata. Pada malam pesta ini, para pemuda Rom akan menulis nama-nama gadis pilihan mereka, lalu dimasukkan ke dalam sebuah bekas. Mereka kemudiannya akan mencabut sebuah kertas secara rawak.
Nama gadis yang tertera di atas kertas tersebut akan menjadi objek hiburan seksnya selama setahun.

 Pendapat kedua pula sempena mengingati kematian paderi St. Valentine ketika Raja Rom yang bernama Claudius II memerintah. Kerajaan Rom yang menyembah dewa-dewi amat memusuhi penganut agama Kristian dan para mubaligh Kristian telah dipenjara dan diseksa. St. Valentine tidak terkecuali.

 Diceritakan bahawa St. Valentine walaupun dipenjarakan, beliau tetap mengajar dan menyebarkan agama tersebut di kalangan banduan penjara. Kegiatan ini telah diketuai oleh Claudius II. St. Valentine akhirnya diseksa dan dihukum bunuh pada 14 Februari. Penganut Kristian menganggap pengorbanan yang dilakukan oleh St. Valentine sebagai pengorbanan yang besar demi kecintaannya terhadap agamanya.

Pendapat ketiga pula menyatakan asal-usul sambutan Valentine’s Day bersempena dengan musim burung mengawan yang jatuh pada 14 Februari. Ini merupakan tradisi orang Inggeris.
Ni setakat yang aku tahu la. Dan, fakta sejarah ni kena kaji lebih mendalam kalau nak tahu kesahihannya.”

 Farhan menepuk-nepuk bahu Azizul, kagum. Dia kemudiannya membacakan dua potong hadis :
 “Anas bin Malik r.a berkata : Rasulullah s.a.w pernah datang ke Madinah di mana penduduknya memiliki dua hari raya. Pada kedua-dua hari tersebut, mereka bergembira di zaman jahiliyyah.
Lalu baginda bersabda :
 “Sesungguhnya Allah telah menggantikan bagi kamu semua dengan dua hari yang lebih baik iaitu Hari Raya Aidiladha dan Aidilfitri.” (Hadis riwayat An-Nasai : 959)
 Rasulullah s.a.w juga bersabda :
Barangsiapa menyerupai sesuatu kaum, maka dia termasuk dalam golongan mereka.”
(Hadis riwayat Imam Abu Daud : 3512)

 “Naudzubillahi min dzalik. Kita sebagai umat Islam ada identiti tersendiri.

Tak perlulah kita jadi bagai lembu dicucuk hidungnya, terikut-ikut dengan budaya agama lain, apatah lagi jika budaya tersebut menjerumuskan kita ke arah maksiat dan pembaziran.
Beli hadiah mahal-mahal, bergaul bebas antara lelaki dan perempuan, ini semua amalan yang ditegah oleh syarak.” Amir mengangguk perlahan.

“Macam tu rupanya. Licik sungguh puak-puak ni. Aku tak tahu pun. Terima kasih sudi bagitahu aku yang jahil ni.” Farhan menghela nafas lega. Azizul tersenyum.
“Sama-sama. Hari ni hari kau. Esok lusa hari kami pula.
Katanya sahabat hingga ke syurga? Saling mengingatkan la yok?”
Soalan tadi dibalas dengan senyuman oleh Amir.

 “Dan berilah peringatan, kerana sesungguhnya peringatan itu memberi manfa'at bagi orang-orang yang beriman.” (Surah Al-Dzariyat : 55)


CINTA HAKIKI, CINTA ILLAHI,TAATI NABI saw.


Sahl bin Abdullah berkata, "

Tanda cintakan Allah adalah cintakan Al-Quran. 
Tanda cintakan Al-Quran adalah cintakan Nabi saw. 
Tandakan cintakan Nabi saw adalah cintakan sunnah Baginda. T
anda cintakan sunnah Rasul adalah cintakan akhirat.
Tanda cintakan akhirat ialah tidak mencintai diri sendiri. 
Tanda tidak mencintai diri sendiri adalah membenci dunia. 
Dan tanda benci dunia adalah tidak mengambil daripada dunia
melainkan kadar yang mencukupi untuk sara hidup" 

Sumber :

http://www.e-fatwa.gov.my/fatwa-kebangsaan/hukum-orang-islam-menyambut-perayaan-valentines-day http://wanwma.com/agama/kenapa-hari-valentine-haram/ http://www.history.com/topics/valentines-day/history-of-valentines-day

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates