Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Malaysia dan Christchurch


Assalamualaikum…
Hai bro..
Kau sihat..?

Aku kat tempat baru ni, Alhamdulillah..
So far, so good.

By the way,
Sorry la bro…
Hampir sebulan dah aku kat Christchurch, baru sekarang aku roger-roger kau..

Christchurch


Kau tahu bro..?
Aku sebenarnya syok sangat kat sini. Rasa macam tak nak balik Malaysia pun ada. Huhu..
Selama aku hidup kat tanah air tercinta kita tu, tak terbayang kat aku, yang kat luar Malaysia,  ada satu negara macam bumi Maorinie..

Haha..
Mesti kau bengang dengan aku kan…?
Daripada tadi mamat ni nak bercerita, tapi point ceritanya tak kunjung tiba.

Sabar bro..Sabar.. =)

Well,
Masa aku kat sini, bumi Lord of The Ring ni tengah musim luruh. Jadi, cuaca tak adalah begitu sejuk lagi.

Tapi kau tahu tak?
Kerajaan New Zealand ni hantar agensi kebajikannya menemui aku di masjid untuk hulurkan bantuan persiapan musim sejuk.

Aku, apalagi bro.
Alang-alang ada yang nak menolong kitakan.
Aku beritahu la yang aku ni baru sahaja sampai dan rumah aku ni kosong lagi.

Selang tiga hari kemudian,
Cuba kau teka apa jadi?

Satu set sofa ruang tamu, dua unit TV 24’, tiga unit pemanas rumah, empat katil dan tilam lengkap dengan cadar, bantal dan selimut, peti ais, micro-wave oven, pinggan, mangkuk, sudu, pisau dan macam macam lagi dihantarkan ke rumah aku. Percuma, bro percuma. Mereka membantu manusia tanpa mengira bangsa atau  agama.

Huuuh,
Lumayankan..?

Berlainan terus dengan sistem negara kita.
Kerajaan New Zealand berkebajikan dengan rakyat.
Tapi, kita di Malaysia, kerajaan berniaga dengan rakyat.

Contoh senangnya,
Isu‘parking’kereta.
Hatta dekat kawasan perumahan pun ada yang kena bayar ‘parking’.
Kerajaan keluarkan kontrak ‘parking’ kepada kontraktor untuk pungut bayaran dan Pihak Berkuasa Tempatan (PBT) keluarkan saman untuk mereka yang tidak membayar ‘parking’.
Kerajaan semakin kaya dengan sewaan kawasan ‘parking’ dan pendapatan kompaun yang dibayar rakyat.

Kelakar,
Kerajaan semakin kaya.Negara semakin kaya.Tapi, rakyat lagu tu jugak. Malah lagi miskin dengan pelbagai bayaran (cukai, tol, parking) yang nak kena bayar. Tambah pula dengan harga minyak dan barang yang makin naik.

Yang kelakarnya lagi,
Nak berurusan dengan kerajaan sendiri pun kena bayar. Parking kereta dekat Putrajaya, tinggi kot. Hish..hish…cekik darah namanya..=)

Tapi, berlainan di sini, bro.
Polisi ‘parking’ kereta di Christchurch adalah percuma. Semua pusat membeli-belah menyediakan tempat parking percuma untuk tempoh tertentu. Begitu juga dengan tempat ‘parking’ di semua pejabat kerajaan dan PBT.

Barulah menampakkan kasih sayang pimpinan kepada rakyat mereka, ye tak?
Seboleh-bolehnya, pemimpin memudahkan dan meringankan urusan rakyatnya, bukan mengambil kesempatan dan menyulitkan keadaan.

Bro,
Hampir sebulan aku menetap di Christchurch, terbit rasa kagum aku pada pimpinannya. Bagaimana mungkin mereka yang bukan muslim, mampu merealisasikan konsep negara berkebajikan yang digarap dalam Islam. Ya, walau bukan sepenuhnya, tapi usaha dan natijah itu ada dan boleh dibanggakan.

Hmmmmm,
Mengapa tidak Malaysia..?  Mengapa tidak ‘negara Islam contoh’ Malaysia yang disebut-sebut tu..?

By the way,
You know, there was one time that even fox can be friend with 'kharouf'..?

Yup..
Itulah dia zaman kekhalifahan Saidina Umar Abdul Aziz..
Zaman yang mana tidak ada satu pun daripada rakyatnya yang menerima zakat. Dan keadilannya menyebabkan hatta haiwan pun patuh padanya. Yang mana serigala boleh menjadi sahabat sang kambing.

Berkata  Malik bin Dinar,
Ketika Umar bin Abdul Aziz diangkat menjadi khalifah, para penggembala kambing di puncak gunung berkata: 'Siapakah khalifah yang soleh yang sedang memerintah manusia sekarang ini ?'
Lalu orang-orang yang berasal dari kota bertanya kepada mereka: 'Mengapa kalian mengetahui semua itu?'
Para penggembala menjawab: 'Sesungguhnya pemerintahan apabila dipegang oleh seorang khalifah yang soleh, serigala dan singa tidak akan mengganggu kambing-kambing kami !'

Yahya ibn Sa’id pula pernah meriwayatkan,
‘Umar ibn `Abdil Aziz telah mengutusku ke Afrika Utara untuk membahagi-bahagikan zakat penduduk di sana. Aku pun melaksanakan perintah tersebut. Aku mencari golongan fakir miskin untuk kuberikan zakat itu kepada mereka. Akan tetapi ,kami tidak menemui seorang pun dan tiada pula orang yang mahu menerimanya. ‘Umar benar-benar telah menjadikan rakyatnya kaya. Akhirnya, kubeli beberapa orang hamba dengan harta zakat itu lalu kumerdekakan.”

Well said,
Itulah dia keadilan seorang pimpinan.
Seorang pemimpin  yang adil, yang soleh, bisa menjaga kebajikan dan keluhuran rakyatnya.

Dan sekarang,
Alhamdulillah,
Aku nampak usaha murni itu di Malaysia.
Semestinya agenda negara Islam, negara berkebajikan yang dibawakan PAS.

Menjelang PRU 13 ini,
PAS bersama agenda negara berkebajikannya menawarkan:
  1. Pendidikan percuma dari peringkat asas sehingga pengajian tinggi (penghapusan semua yuran  pengajian)
  2. Skim Pembiayaan Kesihatan Nasional bagi setiap rakyat yang tidak mempunyai perlindungan kesihatan majikan
  3. Mengembalikan semula pemberian biasiswa seperti yang dijamin Perlembagaan Persekutuan
  4. Menurunkan harga petrol dan gas.
  5. Merapatkan jurang agihan kekayaan antara golongan kaya-miskin
  6. Melaksanakan akta gaji minima


Tidak salah andai kukatakan,
Inilah hak rakyat yang sejak dahulu dinafikan,
Dan sekarang,
PAS berusaha untuk menyerahkannya kepada rakyat.

Namun Bro,
Terkadang, aku pun hairan dan mengundang ketawaku akan sikap segolongan rakyat kita.
Segolongan mereka yang menolak mentah-mentah tawaran negara berkebajikan PAS.

Apakah mereka merasa lumayan dengan keadaan mereka yang sedia ada sekarang?
Entah, Wallahu’alam.

Setakat dapat wang ehsan, duit hari raya, bonus dan sagu hati persekolahan anak-anak,
yang mana imbuhan lumayannya hanya di musim pilihanraya.
Apalah sangat, berbanding pendidikan percuma, skim pembiayaan kesihatan dan lain-lain tawaran yang dijanjikan PAS.

=)
Paling aku nak gelak,
Ada rakyat yang undinya boleh dibeli hanya dengan sehelai kain pelikat.

Lawak.Lawak.

By the way, bro.
Aku harap tahun baru 2013 ni memberi harapan baru kepada negara kita, Malaysia.
Besar harapanku untuk agenda negara berkebajikan PAS ini berjaya dilaksanakan.

Dan untuk itu,
Haruslah untuk kau mengundi. =)
Pangkah PAS tau.

Aku?
Jangan risau.
Aku dekat sini pun, akan tetap tunaikan tanggunjawab aku untuk mengundi.
Undi PAS..!!
Undi untuk negara berkebajikan..!!

Hahaha..
Sorry la bro, panjang la pulak aku berleter kat kau ni.
Daripada cerita Christchurch hingga bab mengundi segala.
Orang mesti hairan, bagaimana aku boleh menulis sepanjang ini untuk 'buddy' aku..
Kalau untuk makwe, lain la kan. =)

'Ala kulli hal,
Moga kau tetap intim dengan ilmu dan tetap rancak dengan amal.
Kirim salam aku kat mama papa kau, dah lama tak jumpa diorang. Dan doakan aku. Selalu.
Wallahua'lam. 
Assalamualaikum..



SUMBER

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates