Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Pencabulan hak mahasiswa Mesir


Mesir ,sebuah negara yang baru-baru ini yang berjaya mengejutkan dunia kerana berjaya menjatuhkan regim Husni Mubarak,kini, menarik perhatian Malaysia di atas isu pencabulan hak mahasiswa di mana terdapat mahasiswa yang dibuang pengajian hasil rancangan pihak kedutaan sendiri.

Saudara Mohd Firdaus bin Mazlan yang telah dihentikan pengajian mereka gara-gara angkara pihak Kedutaan Besar Malaysia Kaherah (KBMK).

Beliau menyatakan bahawa usaha menghentikan pengajian beliau dari Darul Ifta adalah usaha daripada kedutaan sendiri. Beliau telah menyatakan perkara ini ketika Majlis Penerangan Isu Semasa anjuran DESAK, 19 Julai lalu.

Mohd Firdaus Mazlan seorang mahasiswa tahun akhir Kursus Darul Ifta, dan beliau akan menyertai konvo pada 25 Julai ini. Namun, disebabkan usaha pihak kedutaan, beliau tidak dapat menyertainya, bahkan dihentikan daripada kursus tersebut.

Beliau melahirkan kekesalan terhadap pihak kedutaan yang bertindak tidak profesional terhadap seorang mahasiswa.

"Saya diberhentikan daripada pengajian tanpa sebarang rundingan", katanya.
 
Namun, pihak kedutaan menafikan tindakan tersebut dan juga menafikan bahawa mereka mengarahkan 3 orang pelajar untuk keluar daripada Dewan Malaysia Abbasiyah Kaherah.
 
DESAK bertindak sebagai sebuah pertubuhan untuk membela nasib mahasiswa yang ditindas ini.
 
Berita lanjut boleh diperolehi melalui http://mediamesir.blogspot.com/

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates