Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

fahamilah


PAS merupakan satu jemaah Islam yang menjadikan Al-Quran dan Al-Hadis sebagai dasar perjuangan. Ini merupakan asas yang penting untuk membezakan antara persatuan-persatuan atau parti politik yang wujud disekitar negara kita. Ramai yang menganggap PAS sekadar sebuah parti politik yang hanya bertanding dalam pilihanraya dan hanya rakus untuk mendapatkan kuasa pemerintahan. Tanggapan ini sama sekali tidak betul.  Orang yang mempunyai tanggapan seumpama ini mungkin tidak memahami perjuangan yang cuba ditegakkan oleh PAS ataupun memang ingin melihat hukum Islam tidak tertegak di negara kita. Sama-samalah kita merenung dan mentadabbur ayat Al-Quran yang cuba diaplikasikan dalam PAS:

Demi sesungguhnya! Kami telah mengutuskan Rasul-Rasul Kami dengan membawa bukti-bukti dan mukjizat yang jelas nyata, dan Kami telah menurunkan bersama-sama mereka Kitab suci dan keterangan yang menjadi neraca keadilan, supaya manusia dapat menjalankan keadilan dan kami telah mencipta besi dengan keadaannya mengandungi kekuatan yang handal serta berbagai faedah lagi bagi manusia. (Dijadikan besi dengan keadaan yang demikian, supaya manusia menggunakan faedah-faedah itu dalam kehidupan mereka sehari-hari) dan supaya ternyata pengetahuan Allah tentang orang yang (menggunakan kekuatan handalnya itu untuk) menegak dan mempertahankan Agama Allah serta menolong Rasul-Rasulnya, padahal balasan baiknya tidak kelihatan (kepadanya); sesungguhnya Allah Maha Kuat, lagi Maha Kuasa
-Surah Al-Hadid,ayat 25-

Lihatlah bagaimana Allah menerangkan ayat diatas supaya umat Islam dan manusia seluruhnya melaksanakan kandungannya yang tentu sekali akan membawa kepada keadilan dan menjatuhkan kezaliman. Lalu Allah menyebut tentang peranan besi yang boleh kita ibarat sebagai kekuasaan yang perlu dimiliki oleh Umat Islam. Justeru , PAS berjuang untuk mendapatkan kuasa kerana dengan kuasa itulah keadilan dapat ditegakkan dan seterusnya menjadikan sebuah negara yang diredhai dan dirahmati.

Satu contoh yang jelas yang dapat kita perhatikan pada hari ini seperti yang berlaku di Kelantan. Selama 20 tahun PAS memerintah, pelbagai syariat-syariat Islam dan kebajikan dapat dilaksanakan. PAS begitu konsisten dalam mempertahankan hak-hak orang Islam dan hukum-hukum Allah. Selama tempoh itu juga, tiada rasuah  yang berlaku diperingkat pimpinan kerajaan negeri yang diketuai oleh Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nikmat. Antara kebajikan yang dapat dirasai oleh setiap lapisan masyarakat hasil daripada mengaplikasikan Islam adalah:
·        
Pr
  • ·         Takaful khairat kematian: bantuan berbentuk wang ringgit kepada setiap waris.
  • ·         Program It’am: bantuan beras kepada fakir miskin.
  • ·         Kahwin beramai-ramai: usaha kerajaan negeri untuk membantu orang yang kurang kemampuan untuk berkahwin dan seterusnya membendung kejadian buang anak yang semakin serius.
  • ·         Bantuan perumahan dan dan banyak lagi.

Satu benda yang paling penting apabila PAS sebagai sebuah jemaah Islamiyah memerintah negeri Kelantan adalah mampu melaksanakan program tarbiyah dan mampu memberi kefahaman Islam yang syumul kepada seluruh rakyat. PAS mampu masuk kedalam setiap lapisan masyarakat untuk menyebarkan Islam melalui program tarbiyah secara umum seperti ceramah-ceramah dan kuliah mingguan dan program tarbiyah secara khusus iaitu usrah di seluruh kawasan.


Kepada mereka yang berfikiran dan berpendapat bahawa PAS sama sahaja dengan parti politik lain yang ada diluar sana, maka tolonglah ubah. Janganlah kita menjadi fitnah kepada perjuangan suci ini. Kami tidak kebuluran kuasa sehingga ramai pejuang PAS yang sanggup menghadapi pelbagai cabaran dan tekanan dari perbagai sudut. Kami hanya ingin melihat ISLAM berada ditempat yang sepatutnya. Kami tidak nafikan yang kami mempunyai kelemahan dan kekurangan. Tapi keadaan tersebut bukanlah menjadi hujah dan alasan untuk tidak berjuang bersama PAS.  PAS sentiasa mencari jalan untuk menyampaikan Islam walaupun terpaksa menempuh pelbagai onak dan duri. Politik merupakan wasilah dalam perjuangan PAS,bukanlah matlamat.

PAS akan terus subur dan tidak akan mati selagi mana PAS menjadikan Al-Quran dan Sunnah sebagai dasar. Seperti mana Al-Quran yang Allah jamin akan memelihara sampai kehari kiamat,maka tiada sebab Allah tidak memelihara PAS yang menjadikan Al-Quran sebagai pegangan.
-Tuan Guru Nik Abdul Aziz Nikmat-

Membangun bersama Islam.
Al-Faqir Ghuraba’



0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates