Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Sudahkah kita memahami agama Allah ini?



Sedar atau tidak,ramai manusia menganggap mereka sudah memahami Islam dengan sebenarnya.Maka cukuplah sekadar memakai tudung untuk menutup aurat,solat 5 kali sehari semalam, berpuasa di bulan Ramadan dan membayar zakat.‎Maka,perlulah wujudnya golongan pendakwah yang akan membawa mereka kembali ke dalam cara hidup Islam yang sebenar termasuklah mengimani hukum yang telah ditetapkan oleh Allah iaitu hukum hudud.

Untuk menjadikan kalian seorang pendakwah yang sebenar pada jalan Allah,istiqamah mengikuti jalan yang bijaksana dan senantiasa mendapat petunjuk,beliau mestilah memiliki kadar yang boleh diterima tentang kefahaman terhadap ajaran-ajaran agama Allah. Kefahaman terhadap ajaran agama Allah ini lebih awal diperlukan dari keperluan-keperluan yang lain.

Kejelasan tentang manakah halal dan manakah yang haram,manakah yang buruk dan manakah yang baik,mengetahui yang fardhu,wajib dan sunat,mengetahui permasalahan aqidah dan hukum-hukum yang kesemua ini merupakan menara hidayah sepanjang perjalanan dakwah. Maka tidak boleh tidak amat memerlukan kepada memahami ajaran-ajaran agama Islam.

Bertitik tolak dari kenyataan inilah arahan-arahan Al-Quran dan As-Sunnah datang dalam bentuk menarik perhatian kepada nilai kefahaman terhadap ajaran Islam di samping menggalakkannya.


قل هل يستوى الذين يعلمون والذين لا يعلمون


Maksudnya : "Adakah sama orang yang mengetahui dengan orang yang tidak mengetahui". (Az-Zumar : 9)


ويرى الذين أوتوا العلم الذي أنزل إليك من ربك هو الحق ويهدى إلى صراط العزيز الحميد


Maksudnya : "Dan orang-orang yang diberi ilmu (golongan ahli kitab) mendapati bahawa wahyu yang diturunkan kepadamu dari Tuhanmu itulah yang benar dan menunjuki (manusia) kepada jalan Tuhan yang maha Perkasa lagi maha Terpuji". (Sabak :6)


ثم جعلنك على شريعة من الأمر فاتبعها ولاتتبع أهواء الذين لا يعلمون


Maksudnya : "Kemudian Kami jadikan kamu berda di atas satu syariat (panduan dan peraturan Allah) dari urusan (agama) itu, maka ikutilah syariat itu dan janganlah kamu ikut hawa nafsu orang-orang yang tidak mengetahui". (Al-Jaatsiyah:18)
 
Ayat-ayat di atas jelas menunjukkan bahawa kita mestilah memahami Islam dengan sebaiknya dengan cara menuntut ilmu supaya kita terhindar daripada perkara yang dimurkai Allah kelak dan sentiasa berkejar untuk melakukan perintah Allah dan suatu kebaikan.

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates