Twitter Delicious Facebook Digg Stumbleupon Favorites More

Menggapai Keikhlasan~



Ketahuilah wahai para aktivis dakwah…


Untuk menggapai keikhlasan ada lima hal yang perlu engkau perhatikan.

Pertama, hendaklah setiap amal yang engkau lakukan semata-mata hanyalah mengharapkan rahmat Allah swt.

Kedua, setiap aktivitas, amal perjuangan, dan perikehidupan sosial harus sesuai dengan tuntunan syariat Allah swt.

Ketiga, senantiasa bermuhasabah ‘mengevaluasi diri’, apakah sebenarnya yang engkau inginkan dari dakwah ini? Motivasi apakah yang hendak engkau capai dari misi yang mulia ini, apakah mengajak manusia ke jalan Allahswt., ataukah untuk kepentingan diri dan kelompoknya?

Keempat, senantiasa memperhatikan segala perbuatannya, apakah sudah sesuai dengan apa yang diucapkan lisannya?

Kelima, senantiasa waspada terhadap tipu daya syaitan yang senantiasa ammaratun bis suu’ (mengajak berbuat kejahatan), dan mendorong para aktivis berbuat riya’ dan memburu popularitas.

Seorang aktivis harus senantiasa mengingat dan menjadikan hal-hal di atas sebagai sebahagian keperibadiannya. Itulah yang harus engkau tampilkan di tengah-tengah masyarakat dengan penuh ‘izzah.

Tugas seorang aktivis adalah melaksanakan dakwah dengan penuh ikhlas dan istiqamah dalam menapaki perjalanan dakwah. Kita tetap yakin, bahawa suatu saat Allah akan melimpahkan rahmatNya kepada masyarakat berupa terpimpinnya mereka dengan syariat-syariat Islam, menaruh simpati, menyambut dakwah, dan menerima petunjuk Allah swt. dengan penuh kepatuhan, keinsafan, dan tanpa paksaan.


" Pemuda-pemudi Islam harapan agama mestilah mempunyai hubungan dengan PenciptaNya, supaya niat suci membawa agamaNya bukan sahaja sekadar percakapan, tetapi membuktikan kefahaman tujuan dia membawa agama Allah"

0 comments:

Post a Comment

 
Design by Free WordPress Themes | Bloggerized by Lasantha - Premium Blogger Themes | Blogger Templates