Qiroah Manhaju Hayah - Pembacaan Satu Manhaj kepada Kehidupan
Karangan Dr.
Raghib Sarjani
Antara metod menuntut ilmu pada zaman ulamak silam terdiri daripada talaqqi dan musyafahah. Namun kini adalah zaman di mana ilmu telah dibukukan, jadi antara metod untuk mendapatkan ilmu adalah melalui pembacaan. Jadi Dr. Raghib El-Sarjani melalui kitabnya ini, mengajar bagaimana untuk kita mengambil intipati daripada kitab melalui pembacaan kita.
Membaca adalah satu keperluan dalam kehidupan sepertimana manusia memerlukan makan dan minum. Maka, menjadi satu kewajipan ke atas kita untuk menjadikan pembacaan sebagai manhaj kepada kehidupan.
Terdapat pelbagai wasilah dalam mendapatkan ilmu seperti talaqqi dan musyafahah dan membaca kitab. Namun perlu untuk kita fahami bahawa membaca untuk mendalami ilmu khusus memerlukan kepada guru, sepertimana seorang ustaz memerlukan dia berguru dengan orang yang faqih dalam bidang yang dituntutnya dan seorang doktor memerlukan dia berguru dengan pensyarah dalam bidang perubatan untuk membolehkan masing-masing beramal dalam bidang masing-masing.
Kepentingan membaca dibuktikan dengan penurunan wahyu pertama ke atas junjungan besar nabi Muhammad S.A.W dengan ayat perintah untuk membaca:
“Bacalah (wahai Muhammad) dengan nama Tuhanmu yang
menciptakan (sekalian makhluk). Ia menciptakan manusia dari sebuku darah beku.
Bacalah, dan Tuhanmu Yang Maha Pemurah. Yang mengajar manusia melalui pena dan
tulisan. Ia mengajarkan manusia apa yang tidak diketahuinya.”
(Al-‘Alaq, Ayat 1-5)
Dua dhawabit penting dari ayat ini ialah:
Yang pertama, untuk membaca dengan nama Allah dan membaca untuk mendapatkan keredhaan Allah. Yakni pembacaan yang bermanfaat kepada manusia dan alam, dan memberi kebaikan kepada dunia dan akhirat.
Yang kedua, perlu untuk kita menuntut ilmu dengan penuh tawadhuk. Penting untuk kita capai tahap tertinggi dalam menuntut ilmu, namun ketahuilah bahawa sesungguhnya Allah itu Maha Mengetahui.
Firman Allah:
وَيَسْأَلُونَكَ عَنِ الرُّوحِ ۖ قُلِ الرُّوحُ
مِنْ أَمْرِ رَبِّي وَمَا أُوتِيتُم مِّنَ الْعِلْمِ إِلَّا قَلِيلًا
Dan mereka bertanya kepadamu tentang roh. Katakan: "Roh itu dari
perkara urusan Tuhanku; dan kamu tidak diberikan ilmu pengetahuan melainkan
sedikit sahaja".(Al-Isra’:85)
Bagaimana untuk cinta membaca?
1) Menghadirkan niat
-sebagai ketaatan kepada Allah
-tetapkan matlamat dan tujuan
-manfaat ke atas diri dunia dan akhirat.
Sabda Rasulullah s.a.w:
"Siapa yang menghendaki (kejayaan) hidup di dunia, hendaklah dengan ilmu.Siapa yang menghendaki (kejayaan) hidup di akhirat, hendaklah dengan ilmu. Dan siapa yang menghendaki kedua-duanya (kejayaan hidup di dunia dan akhirat) hendaklah dengan ilmu"
[Hadis Riwayat at-Tirmidzi ]
2) Meletakkan perancangan yang jelas untuk membaca
-susun waktu, kitab yang ingin dibaca, waktu membaca
-barangsiapa yang menjaga wasilah, maka akan terlaksanalah apa yang tujuannya.
3) Meletakkan waktu yang tetap untuk membaca dan menggunakan sebaiknya waktu senggang.
-Antara waktu yang baik untuk membaca adalah: (tambahan)
1. Waktu satu pertiga malam
2. Selepas Subuh
3. Selepas Maghrib
4. Selepas Isyak
4) Berperingkat
-setelah memahami kepentingan membaca, kadang-kadang kita akan bersemangat namun perlu untuk kita menyusun waktu membaca agar tidak menggunakan kebanyakan masa kita sehingga mengabaikan amal lain yang lebih dituntut.
2) Meletakkan perancangan yang jelas untuk membaca
-susun waktu, kitab yang ingin dibaca, waktu membaca
-barangsiapa yang menjaga wasilah, maka akan terlaksanalah apa yang tujuannya.
3) Meletakkan waktu yang tetap untuk membaca dan menggunakan sebaiknya waktu senggang.
-Antara waktu yang baik untuk membaca adalah: (tambahan)
1. Waktu satu pertiga malam
2. Selepas Subuh
3. Selepas Maghrib
4. Selepas Isyak
4) Berperingkat
-setelah memahami kepentingan membaca, kadang-kadang kita akan bersemangat namun perlu untuk kita menyusun waktu membaca agar tidak menggunakan kebanyakan masa kita sehingga mengabaikan amal lain yang lebih dituntut.
5) Bersungguh-sungguh (Itqan)
- membaca berhajatkan kepada pemikiran, waktu, harta, usaha dan pengorbanan untuk kita mengambil manfaat atas apa yang dibaca.
- membaca berhajatkan kepada pemikiran, waktu, harta, usaha dan pengorbanan untuk kita mengambil manfaat atas apa yang dibaca.
-Nasihatku (penulis kitab):
1. Selalunya kita bila membaca kitab akan
bersemangat membacanya namun bila kita membaca dan menghafal untuk ujian,
ketahuilah ia juga bukan lah sia-sia. Jadi, sentiasalah pupuk semangat dalam
membaca bacaan yang kita minat atau pelajaran yang kita ambil, kerana ia
bukanlah perkara yang sia-sia.
2. Buat nota untuk perkara yang kamu tidak faham, tanyakan pada sahabat, orang yang dalam bidangnya.
3. Catat isi penting agar biasa membacanya pada waktu senggang.
2. Buat nota untuk perkara yang kamu tidak faham, tanyakan pada sahabat, orang yang dalam bidangnya.
3. Catat isi penting agar biasa membacanya pada waktu senggang.
6) Menyusun maklumat dan bersistematik
dalam setiap perkara.
7) Membuat maktabah di dalam rumah.
8) Menaqalkan apa yang dibaca kepada
orang lain
- Mengajarkan apa yang dipelajari kepada orang lain.
- Mengajarkan apa yang dipelajari kepada orang lain.
9) Saling membantu dan bertukar fikiran
dengan sahabat dan saudaramu yang lain.
10) Mengambil ilmu daripada ulamak
- mengambil ilmu dari ulamak yang mempunyai kepakaran dalam bidangnya
- Bertanya buku apa yang perlu dibaca dan boleh dibaca
-Ulamak pada zaman lampau, mengambil ilmu dan faedah sesama mereka dan bersikap tawadhuk kepada siapa yang lebih alim.
- mengambil ilmu dari ulamak yang mempunyai kepakaran dalam bidangnya
- Bertanya buku apa yang perlu dibaca dan boleh dibaca
-Ulamak pada zaman lampau, mengambil ilmu dan faedah sesama mereka dan bersikap tawadhuk kepada siapa yang lebih alim.
Apa yang perlu dibaca?
1. Al-Quranul Karim
- membaca, tadabbur dan mengamalkan setiap isi kandungan al-Quran
2. Hadis
-baca, belajar dan kalua boleh hafal
-baca, belajar dan kalua boleh hafal
3. Ilmu Syariat
4. Bidang khusus yang kita ambil.
5. Sejarah.
-sejarah Islam(zaman khalifah, pemerintahan Islam), sejarah dunia
-sejarah Islam(zaman khalifah, pemerintahan Islam), sejarah dunia
6. Bacaan semasa
-contohnya: pemimpin perlu pembacaan berkenaan kepimpinan, pengurusan dan sebagainya, ahli haraki perlu tambah ilmu haraki.
-contohnya: pemimpin perlu pembacaan berkenaan kepimpinan, pengurusan dan sebagainya, ahli haraki perlu tambah ilmu haraki.
7. Membaca pemikiran dan pandangan orang
lain.
8. Perkara syubahat sekitar Islam dan
cara menolaknya.
9. Bacaan berkaitan kanak-kanak
-tarbiyatul awlad.
10. Bacaan santai.-tarbiyatul awlad.
- boleh baca tentang perkara yang kita minat contohnya sukan dan komik dengan mengambil kira perkara berikut:
*tidak boleh sekiranya wujud perkara yang terkeluar dari manhaj Islam.
* Jangan sampai melampaui waktu bacaan perkara yang lebih penting.
“Bila kamu tidak
tahan lelahnya belajar, maka kamu akan menanggung peritnya kebodohan”
-Imam Syafie-
0 comments:
Post a Comment